تالار نمایش47
نمایش آثار در فضاهای باز و فضای بند موزه47
تالار ورودی48
نور در تالارهای نمایش48
دیوارها و سقف‌پوش تالارها49
مراکز جانبی موزه49
کتابخانه و مرکز اسناد50
انبار مخزن50
کارگاه50
آزمایشگاه50
چایخانه و تریا50
بخش اداری، فنی و تأسیسات51
تجهیزات فنی تأسیسات موزه51
سیستم تهویه51
آسانسور و بالابر51
فضاهای عمومی52
صحنه53
گالری‌ها55
پارکینگ‌ها56
2- تأسیسات مکانیکی58
استانداردها61
برنامه عملکردی و فیزیکی66
فصل ششم: سیر تکوین ایده وروند طراحی75
تصویر ماهواره ای از شهر ایلام جهت معرفی بهتر76
تصویر ماهواره ای از سایت77
تحلیل سایت77
روند تکوین حجم78
فصل هفتم: آلبوم نقشه ها و تصاویر مربوط81
منابع و ماخذ89
فصل اول
تعاریف و کلیات
تعریف موزه
تاکنون هیچ تعریفی تئوری جامعی برای این که مشخص کند موزه چگونه مکانی است ابراز نگردیده است ابتدا این بدان معنا نیست که هیچ‌گونه درک صحیحی از اینکه موزه چیست وجود نداشته باشد زیرا موزه‌هایی که ساخته شده‌اند و طرح‌هایی که به وسیله طراحان مختلف عرضه گشته‌اند هر کدام خودگویای این مطلب است که موزه بدون تعریف خاصی بتواند بطور جامع در مورد کلیه موزه‌ها صادق باشد می‌تواند بوجود آید و هر موزه‌ای شکل خاص خود را یافته و در دسترس عموم قرار گیرد.
تعریف لغوی موزه
این واژه که زبان لاتین و از کلمه موزن بوده و به معنی مجلس فرشتگان الهام فصل، مشتق شده است. توسط گیوم و در واژه نامه‌اش به نام، فرهنگ یونانی لاتین به عنوان مکان وقف شده به فرشتگان الهام فصل و مطالعه که در آن آدمی به مقوله‌های اصیل می‌پردازد تعریف گشته است.
تعریف موزه از فرهنگ لغت عمید: مجموعه آثار باستانی، عبارتی که آثار باستانی در آنجا نگهداری یا به معرض نمایش گزارده می‌شود. در یونان قدیم نام‌ محلی بوده که در آنجا به مطالعه صنایع و علوم می‌پرداختند و نیز نام تپه‌ای بوده در آتن که در آنجا عبادتگاه و محل مخصوص برای چندین تن از خداییان خود ساخته بودند.
تعریف اصطلاحی موزه
موزه محل غیرانتفاعی است که اهداف آموزشی داشته و به وسیله جمعی مشخص اداره می‌شود. از جمله وظایف اصلی هر موزه جمع‌آوری و نگهداری آثار است.
هدف اولیه از پیدایش موزه‌ها به مفهوم نوین و به روش شناخته شده امروزی ایجاد مکانهایی برای نگهداری اموال شخصی و یا ثروت‌های صرفاً ملی بوده است. اشتیاق به گردآوری اشیاء زیبا، گرانبها و کمیاب و یا صرفاً غریب امری است که ریشه در نهاد و سرشت آدمی داشته و دارد.
موزه‌ها به عنوان مؤسساتی در جوامع نوین وظیفه دارند اشیائی را که به لحاظ ارزش فرهنگی‌شان گرامی داشته می‌شوند را نگهداری نموده و تا سرحد امکان از ویرانی و زوال مصون بدارند.
موزه‌ها جمعی سازمان یافته‌اند که از گنجینه‌هایشان در جهت اهداف فرهنگی استفاده شود.
هدف نمایش
ایجاد تسهیل تماس مستقیم بین فرد و شیء است خواه فرد یک کودک دبستانی باشد یا یک بزرگسال و خواه شیء با علوم طبیعی و یا یک متنوع عرشه شده در تالار تاریخچه علوم و فنون با شهر و یا یک اثر هنری لذا باید در نظر داشت که:
اولاً: موزه وسیله نمایش اشیاء است نه اشیاء وسیله نمایش موزه.
ثانیاً: آنچه مسلم است موزه تنها وسیله ارتباطی عینی نیست بلکه هدف اساسی آن ابقاء تأثیر فرهنگی و هنری و ایجاد رابطه بصری از طریق برخورد مستقیم با اشیای دو بعدی به صورت رویاروی یک جهت با اشیاء سه بعدی از راه برخورد چند جهت است.
موزه در بینش اسلامی
در اینجاست بی‌مناسبت نیست که هر چند فشرده و با نگرشی الهی به موزه نگریسته و جایگاه و منزلت آن در جهان‌بینی اسلامی مورد مطالعه قرار دهیم بنابراین به قرآن روی آورده و شیوه برخورد آن را با حوادثتاریخی و آثار باقی‌مانده از پیشینیان بررسی نمائیم. مشاهده می‌کنیم که قرآن این کتاب همیشه جاوید و اموزنده سرگذشت اقوام و ملل گذشته را به تکرار بازگو نموده و از آثار برجای مانده‌شان که خود موزه است.
شورای بین‌المللی موزه‌ها (I. C. O. M)
طبق آخرین آمار که در اجلاس آیکوم در ملبورن اعلام شده در جهان و در حال حاضر حدود 50000 موزه مشغول فعالیت هستند. یعنی بطور میانگین در هر کشور حدود 330 موزه.
موزه‌های تاریخی
همه موزه‌هایی که مجموعه‌هایشان از دیدگاه تاریخی تشکیل و عرضه شده موزه تاریخی شمرده می‌شوند، و هدفشان اساساً ارائه مستند تسلسل زمانی به یک رشته رویداد با مجتمعی نمایانگر لحظه‌ای از یک لحظه متحول است مدرن‌ترین این موزه‌ها تمام تاریخی یک کشور، یک منطقه با یک شهر را همراه با تاریخی طبیعی یا جغرافیایی آن از زمان پیدایش آن تا عصر حاضر، و بدون نادیده انگاشتن دیدگاه‌های واقعی رشد، از قبیل دسترسی به زمین رشد شهری، نمایش می‌گذارند. علم و هنر را تلفیق می‌کنند.
موزه‌های علمی

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

موزه‌های علوم طبیعی موزه‌های علوم کاربردی و موزه‌های فنی در زمره موزه‌های علمی قرار دارند. وظیفه موزه‌های علمی این است که روحیه و ذهنیت علمی را به صورت سه بعدی منتقل کنند، تمایل طبیعی به دانش را برانگیزند، اطلاعاتی در مورد پژوهش‌ها و پیشرفت‌ها به هنر، به هر فردی احساس مشارکت در پیشرفت فنی را فصیلند و درک و قدردانی نسبت به حفظ محیط طبیعی از دیدگاه اقلیمی و تاریخی از تشویق کنند تا بینندگان را با سیر تحول طبیعت و بشریت آشنا سازند. همه این موزه‌های شیء واقعی را دائم از این که موجود طبیعی باشد، یا ماشین مصنوعی و یا مدل آن (بصورت اسلاید تمام پرده رنگی، ماکت یا نمونه متحرک) و با نمایش (یعنی تجربیات فیزیکی بازسازیهای کیهانی یا گردش‌های علمی) پیوند می‌دهند. هدفشان اساساً تعلیمی است، و فعالیت‌های آموزشی آنها بسیار مهم و به دور از تمرکز هستند بعضی از موزه‌ها نمایشگاه‌های قابل حمل و سوار کردن به راه می‌اندازند تا به مناطق دور افتاده و محروم از موهبات تکنولوژی خدمت برسانند. برخی دیگر مانند موزه کلکته، از موزه‌های سیار استفاده می‌کنند.
موزه‌های تخصصی
اگرچه همه موزه‌های تخصصی را می‌توان در طبقه‌بندی که دیدیم گنجاند. لیکن نقش تخصص بودنشان وسایل ویژه‌ای برای آنها پدید می‌آورد. بسیاری از این موزه‌ها از فعالیت‌های محدود اقتصادی حکایت می‌کنند و در این گونه موارد کم‌وبیش به صنعتی که در آنها مصور شده وابسته هستند موزه‌های دیگری به معرفی یک فعالیت هنری می‌پردازند (نظیر تئاتر، خیمه‌شب‌بازی، موسیقی، سینما).
موزه‌های منطقه‌ای
موزه‌های منطقه‌ای یا محلی، که به معرفی همه جنبه‌های (طبیعی، تاریخی، هنری) یک استان یا ولایت می‌پردازند و نظایر آنها را می‌توان در اروپا غربی یا شرقی، هند، مکزیک، شیلی، کانادا یافت. از حیث تعداد ارزش‌هایشان و اجرامیت هستند و در عین حال، اینها هم مربوط به جامعه‌ای هستند که از نظر فرهنگی همگی قابلیت جذب بازدید کننده را دارند.
از این رو نخستین مسئولیتشان ارائه بازتابی از این جامعه و ارزش فصلیدن سنن و روح خلاق آن است مسئولیت دومشان گشودن آن جامعه به روی جهان برونی است.
موزه‌های فضای آزاد
اشاره‌ای لازم است به موزه‌هایی که یک بنای مشخص و مختص نمایش، بلکه در محدوده یک باغ یا یک پارک مستقر شده‌اند. و اشیاء آنها را در هوای آزاد عرضه می‌گردند. این موزه به همه رشته‌های علوم متکی هستند ولی مسایل خاصی از حیث موزه‌شناسی و موزه نگاری مطرح می‌کنند در بین آنها به موزه مردم‌شناسی و موزه‌های علوم طبیعی، موزه‌های باستان‌شناسی، موزه های هنری و موزه‌های تاریخی و فنون برخوردیم، در این موزه‌ها اگرچه مدیریت، خدمات، و مخازن در ساختمانهای وسیعی مستقر هستند.
فصل دوم
بررسی نمونه های مشابه
موزه فرش ایران
این موزه در روز 22 بهمن سال 1356 افتتاح شد. طبقه همکف این موزه برای نمایش دائمی 150 قطعه فرش طبقه دوم آن برای برگزاری نمایشگاه‌های موردی و فصلی در نظر گرفته شده است. هدف از تشکیل این موزه را می ‌توان پژوهشی در سوابق تحصیلات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش خاصه فرش ایران دانست. این موزه شامل محصولاتی از قبیل گلیم می‌شود.
ویژگی‌ها
مجموعه موزه فرش ایران شامل باارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره‌ معاصر است و از صنایع غنی تحقیق برای پژوهشگران و هنردوستان به شمار می‌آید. معمولاً حدود 135 تخته از شاهکارهای قالی ایران، بافت مراکز مهم قالی‌بافی مانند کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان، کردستان، و جز آنها در تالار طبقه همکف به معرض نمایش گذاشته می‌شود و در کتابخانه موزه حدود 3500 جلد کتاب به زبان‌های فارسی، عربی، فرانسه و انگلیسی و آلمانی در اختیار هند و به طور کلی و کتابهایی در زمینه مذهب، هنر و ادبیات ایران در کتابخانه موزه موجود است. در کنار کتابخانه کتاب‌فروشی موزه نیز مشغول بکار است. همچنین برای استفاده از بازدیدکنندگان موزه، فیلم‌ها و اسلایدهایی در زمینه قالی‌بافی و گلیم و هنرهای دستی ایران در سالن نمایش موزه به نمایش در می‌آید.
بعد از انقلاب با اشغال فرش‌های نفیس و موزه‌ای از کاخ‌های سعدآباد و نیز سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادها و جمع‌آوری مجموعه‌های جدید فعالیت موزه بیشتر بر نگهداری و مرمت فرش، برگزاری نمایشگاهها و پژوهش در زمینه سوابق تاریخی سیر تحول و ارتقای کیفیت فرش معطوف گشته است، این موزه شامل دو تالار برای نمایش قالی و گلیم- کتابخانه و بخش مرمت است و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره و تأمین است. انواع قالی‌ها با طرح‌های هندسی و ذهنی بافت عشایر قالی‌های مناطقی چون آذربایجان- کرمان- خراسان و کاشان کپی قالی‌های معروف چون پازیریک و شیخ صفی، قالی‌های کهن و قدیم‌ترین قالی موجود در ایران قالی سنگشو، همراه با مجموعه نفیس از فرشهای سایر کشورها و زیراندازهای دیگری چون گلیم، گبه، جاجیم و … هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. ساختمان موزه فرش ایران با معماری ویژه و نمای بیرونی شبیه به دار قالی در ضلع شمال غربی پارک لاله بنا شده است.
موزه هنرهای معاصر ایران
این موزه در سال 1356 خورشیدی (1977 میلادی) به دستور محمدرضا پهلوی در ضلع غربی پارک لاله و در زمینی به مساحت 2000 مترمربع (به جز تندیس‌ها) بنا شد. این موزه شامل مهمترین و جامع‌ترین مجموعه از هنر غربی در قاره آسیا است.
معماری: معماری این موزه مجموعه‌ای است از سنت، مدرنیسم و مفاهیم فلسفی که به دست معمار ایرانی کامران دیبا طراحی شده است. هشتی، چهارسو و گذرگاه‌ها از جمله عناصر چشم‌نواز این مجموعه بدیع به شمار می‌رود. همچنین تأثیر یادگیری به معماری مجموعه واضعح است. هشت نگارخانه موزه که با اختلاف سطحی بی‌نظیر نسبت به هم بنا شده‌اند بیننده را در مسیری چرخشی گرداگرد فضای اصلی موزه می‌گردانند این مسیر به گونه‌ای طراحی شده است که انتهای هشتمین و آخرین نگارخانه به هشتی یا همان نگارخانه اول باز می‌گردد.
موزه وین
موزه وین یک موزه عمومی و شهری است که دارای نمایشگاه‌ها و بخش‌های متفاوت و متعددی است، در این موزه از تاریخ شهر تا هنر و فرهنگ‌ها مدرن از اولین روزهای تأسیس این موزه به نمایش در می‌آید.
موزه وین که تنها محل نگهداری آثار هنری می‌باشد بلکه تمامی مراحل شکل‌گیری این آثار از ابتدا تا انتها و یا مراحلی که این آثار طی می‌کند تا خلق شود و به موزه برسد را مورد بررسی قرار می‌دهد.
و موزه وین آثار هنری را در غالب همان محلی که خلق شده از نظر اجتماعی و فرهنگی بررسی می‌کند و تمامی آثار هنری را در بهترین موقعیت آب‌وهوایی و جوی نگهداری می‌کند تا هیچ صدمه‌ای نبیند و مدت سالم ماندن این آثار را طولانی‌تر می‌کند.
موزه آرمیتاژ
واقع بین پترزبورگ روسیه با 3 میلیون اثر هنری (که ابتدا همه بطور همزمان نمایش داده نمی شوند). یکی از بزرگترین موزه‌های جهان و از قدیمی‌ترین گالری‌های هنری و موزه‌های تاریخ و فرهنگ بشری در جهان شد.
مجموعه عظیم آرمیتاژ در شش بنا به نمایش گذاشته شده است. بنای اصلی قصر زمستانی نام دارد. موزه آرمیتاژ شعبه‌های بین‌المللی در استردام، لندن و لاس‌وگاس نیز دارد از جمله هنرمندانی که آثارشان نقاط قوت مجموعه هنر غرب در موزه آرمیتاژ هستند می‌توان به لئوناردو داوینچی، روینس، ون دایک، رامبراند، رودن، مونه، ، ون‌گوگ، گوگن و پیکالو اشاره کرد.
البته این موزه مجموعه آثار متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به نشان‌ها، البسه و جواهرات سلطنتی، مجموعه متنوعی را جواهرات ساخته فابوژه و بزرگترین کلکسیون موجود در جهان از طلای باستانی متعلق به اروپای شرقی و آسیای غربی اشاره کرد.
موزه بریتانیا
(به انگلیسی: British Museum) یکی از عظیم‌ترین و غنی‌ترین موزه‌های جهان است که بیش از ۷ میلیون گنجینه و آثار باستانی از بسیاری از فرهنگ‌ها، قوم‌ها و کشورهای جهان را از دوران پیش از تاریخ تا زمان حال را در خود جای داده است.
موزه بریتانیا در سال ۱۷۵۳ میلادی و با مجموعه اهدایی از هانس سلون طبیعی‌دان انگلیسی، شامل دستنوشته‌ها، کتاب‌های قدیمی و آثار باستانی گردآوری شده از برخی مستعمرات وقت بریتانیا رسما تاسیس شد.
بازدید از موزه بریتانیا، مجانی است و پولی بابت بلیط و یا ورودیه دریافت نمی‌شود. اما در برخی نمایشگاه‌های ویژه، برای برخی از آثار ویژه و تخصصی که از دیگر موزه‌های معتبر جهان به امانت گرفته می‌شوند، بازدید به صورت مجانی نخواهد بود و پولی بابت بازدید از برخی نمایشگاه‌های موقتی که بصورت امانتی گردآوری شده‌اند، دریافت می‌شود.
نمایی بیرونی از درب اصلی
نمایی از دیوان کبیر در موزه بریتانیا که به نام دیوان ملکه الیزابت دوم
بخش‌های اصلی موزه بریتانیا عبارتند از:
نقاشی و تصویر
• سکه و نشان
• آثار باستانی مصر
• آسیای غربی
• یونان و روم
• قرون وسطی ودوره‌های بعد
هنر اسلامی
• آثار باستانی شرقی
• آثار پیش از تاریخ
• آثار قوم شناختی
نمایی از منشور حقوق بشر کوروش بزرگ که در «بخش ایران باستان» موزه بریتانیا نگهداری می‌شود.
یک جلد از قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود از کتاب قرآن که به خط کوفی نگاشته شده است. این کتاب هم‌اینک در «بخش هنر اسلامی» موزه بریتانیا قرار دارد.
تابوت‌های مومیایی خاندان سلطنتی مصر در «بخش مصر باستان» موزه بریتانیا قرار دارد.
«گالری نرید» موزه بریتانیا که مجسمه‌های زیبارویان یونان باستان در آن قرار دارد.
بخش خاورمیانه موزه بریتانیا شامل اشیای باستانی بسیار پرارزشی است که از کشورهای ایران، عراق، اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه را شامل می‌شود. گفتنی است بیش از سیزده هزار شئی باستانی ایران در موزه بریتانیا قرار دارد. از آن جمله می‌توان به منشور حقوق بشر کوروش بزرگ اشاره کرد که در بخش خاورمیانه موزه بریتانیا قرار دارد.
موزه لوور
(به فرانسوی: Musée du Louvre) در شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده است. بیش از ۳۵هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف موزه لوور نگهداری می‌شود. موزه لوور یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان است.
موزه لوور از سال ۱۷۹۳ میلادی، تا امروزه به عنوان «موزه عمومی» فعال بوده است. تمرکز موزهٔ لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد.
نمای مشهور به ریشلیو در شب
ساختمان این موزه قبل از انقلاب کبیر فرانسه یکی از کاخ‌های سلطنتی بود،که در آن آثار باارزش هنری نگهداری می‌شد(به عنوان موزه سلطنتی) پس از انقلاب کبیر،در سال ۱۷۸۹ موزه و آثار موجود به مردم فرانسه اهدا شد و در سال ۱۷۹۳ تبدیل به موزه ملی فرانسه شد.
در مجموعه‌های مختلف این موزه آثاری از دوران پیش از تاریخ تا کنون نگهداری می‌شود، می‌توان گفت معروف ترین آثار هنری و تاریخی جهان را در این موزه نگهداری می‌کنند.این محل قبل از تبدیل به موزه یکی از کاخ‌های سلطنتی فرانسه بود. در پشت این کاخ باغ زیبایی به نام باغ تویلری وجود دارد و رو به روی باغ نیز میدان کنکورد قرار‌ گرفته است. این مکان نزدیک خیابان معروف شانز الیزه است.
قسمت اندرون شرقی موزه لوور
تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی، شاخص‌ترین اثر هنری در موزه لوور
تصویری از دیوارهای هخامنشی در بخش «ایران باستان» در موزه لوور
فصل سوم:
مبانی نظری طرح
فرش ایران، نخست یک هنر است سپس یک صنعت
اکنون چندی است که بازار فرش دستباف ایران، مورد تهدید سخت و زشت  قرار گرفته است. بدین معنا که فرشهای چینی با نقشهای ایرانی، به عنوان فرش اصیل ایرانی به فروش میرسند البته سخن اینجاست که این فرشها چگونه و از کدام گمرک و با کدام مدارک رسمی، وارد کشور شدهاند. پارهای از این فرشها، به عنوان «تعمیر» وارد کشور میشوند و سپس به بازار عرضه میگردند و پارهای نیز وسیلهی گروههای صاحب نفوذ از گمرکهای کشور وارد کشور میشوند متاسفانه به دلیل عدم اقدام برای ثبت مالکیت معنوی نقشهای اصیل فرشهای ایرانی، پاکستانی، چینی و …، به خود اجازه میدهند که از نقشهای اصیل ایران بهره گرفته و فرشهای تولیدی خود را به نام «ایرانی» در سطح جهان به فروش برسانند در حال حاضر بیش از 5 میلیون مترمربع فرش در ایران تولید میشود که از این میزان 70 درصد آن به کشورهای دیگر صادر و مابقی در کشور در بازارهای داخلی ارایه میشود هماکنون بیش از یک میلیون و 200 هزار بافنده فرش در ایران در این هنر و میراث[یادمانهای] فرهنگی فعال هستند که به صورت نیمه وقت و تماموقت مشغول فعالیت اند هم اکنون، بیش از پنج تا شش هزار طرح و نقش قالی، قالیچه و فرش در منطقه های گوناگون کشور شناسایی شده اند که میبایست دسته بندی شده و به نام منطقه های گوناگون کشور، به ثبت ملی برسند با وجود، بافت طرح های ایرانی در کشورهای

دسته بندی : پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید