رات، آلمان، روسیه13861260202هنگ کنگ، امارات، روسیه،آلمان،اکراین1387721105هنگ کنگ، امارات، روسیه،آلمان،اکراینشش ماهه اول 138824330هنگ کنگ، امارات، روسیه،آلمان،اکراین منبع: سازمان توسعه تجارت ایران

امروزه ایران اولین صادرکننده پسته در جهان است. حدود 80 درصد از تولید پسته ایران صادر
می شود. صادرات پسته ایران از سال 1312 آغاز گردیده و اولین محموله آن در سال 1319 توسط دو تن از تجار به آمریکا روانه گردید. در جدول شماره 2-5 وضعیت صادرات جهانی از سال 2001 لغایت 2007 نشان داده شده است.

در این سایت فقط تکه هایی از این مطلب(به صورت کاملا تصادفی و به صورت نمونه) با شماره بندی انتهای صفحه درج می شود که ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت کلمات به هم بریزد یا شکل ها درج نشود-این مطالب صرفا برای دمو می باشد

ولی برای دانلود فایل اصلی با فرمت ورد حاوی تمامی قسمت ها با منابع کامل

اینجا کلیک کنید

جدول 2-5 – وضعیت صادرات جهانی از سال 2001 الی 2007
سالوزن (هزار متر یک تن)ارزش دلاری (میلیون دلار)کشورهای عمده صادر کننده2001205624ایران، آمریکا، آلمان، هنگ کنگ، لوکزامبورگ2002206683ایران، آمریکا، آلمان، هلند، لوکزامبورگ2003270973ایران، آمریکا، آلمان، هلند، لوکزامبورگ2004241972ایران، آمریکا، آلمان، هلند، لوکزامبورگ20052781380ایران، آمریکا، آلمان، هلند، لوکزامبورگ20062931678ایران، آمریکا، آلمان، هلند، هنگ کنگ20072881411ایران، آمریکا، آلمان، هنگ کنگ، هلند منبع: سازمان توسعه تجارت ایران

در حال حاضر موانع و مشکلاتی بر سر راه صادرات پسته ایران وجود دارند که از آن جمله می توان به ضعف در انبارداری و حمل و نقل پسته، نبود مکانیسمی برای رسیدگی به معضلات پسته و ضعف در انجام تحقیقات کاربردی مرتبط با پسته در بخشهای مختلف کشاورزی، فرآوری، بسته بندی، بهداشت و استاندارد، بازاریابی و تحقیقات بازار و … اشاره کرد. بدیهی است با رفع این موانع، میزان صادرات کشور افزایش خواهد یافت.
2-3. بخش دوم: تبلیغات23
امروزه ما در عصر ارتباطات24 به سر می‌بریم. دورانی که مشخصه بارز آن تلاش برای باورهای همگانی است. زمانی که با حضور شبکه‌های ماهواره‌ای و کامپیوتری فاصله نقاط کره زمین نامفهوم شده است، به طوری که در هر دقیقه هزاران کالای نو در سطح جهان وارد بازار می‌شود که تکمیل‌تر و کارآمدتر از قبل بوده است و تولید کنندگان می‌کوشند تا بازارهایی برای محصولات خود پیدا کنند، همچنین تخصصى شدن مشاغل، شهروندان را بیش از گذشته به دریافت انواع خدمات از سوى مجموعه‌اى از مؤسسه‌هاى متنوع وابسته کرده است. این روزها کمتر کسى ممکن است یک مهندس «همه کاره» براى زندگى شخصى خود باشد. مفهوم خود کفایى و خود اتکایى هر روز بیشتر از گذشته معناى واقعى خود را از دست می‌دهد. در واقع لزوم فراگیرى آموزش‌هاى تخصصى براى انجام تعهدات شغلى، نیازى است که روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و فرصت انجام امور شخصى و هرچند کم ارزش روزانه را از ساکنان شهرهاى بزرگ سلب می‌کند. اینجاست که آگهی‌هاى تبلیغاتى می‌آیند و آنها را براى انجام ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین امور روزمره مخاطب خود قرار میدهند.

2-3-1. تعریف تبلیغات
تبلیغات جمع «تبلیغ» به معنای «ابلاغ و رساندن پیام» است و در مفهوم جامع رساندن پیام به دیگران از طریق برقراری ارتباط به منظور ایجاد تغییر و دگرگونی در دانش، نگرش و رفتار مخاطب می‌باشد.
هارولد لاسول25، جامعه‌شناس ارتباطات، تبلیغات را این چنین تعریف می‌کند: تبلیغات در معنای گسترده آن، فن تحت تأثیر قرار دادن عمل انسان، از طریق دست‌کاری تصورات یا باز نمودهاست. به گفته ادوارد برنیز26 پدر روابط عمومی و نویسنده کتاب «تبلیغات» (1928): تبلیغات نوین، تلاشی است پیوسته در جهت ایجاد یا شکل دادن رخدادها برای تحت تأثیر قرار دادن عامه مردم، با کار فکری یا گروهی.

لئونارد دوب27 مشاور موسسه تحلیل تبلیغات (1937)، چنین توصیفی درباره تبلیغات ارائه می‌دهد: اقدامات منظمی که فرد یا افراد ذی‌نفع از راه تلقین، برای نظارت بر حالات روانی گروه‌هایی از افراد و در نتیجه نظارت بر اعمال آنها به عمل می‌آورند و یونگ روانپزشک سوئیسی تبلیغات را چنین تعریف می‌کند: نشر افکار، عقاید و حالات رفتاری که موضوع واقعی را برای شنونده یا خواننده به روشنی بیان نمی‌کند.
در هر حال هر نوع ارتباط به منظور نشاندن داده‌ها، ایده‌ها و یا انگاره‌ها در اذهان بشری برای تأثیرگذاری بر افکار، عواطف و یا کنش‌های فردی یا گروهی را تبلیغ می‌گویند.

2-3-2. پیشینه تبلیغات
از برخی تصاویر روی دیوار غارها گرفته تا بنرهای امروزی، تبلیغ مقوله‌ای نیست که چندان جدید باشد و مربوط به سالهای اخیر گردد بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسانها داشته است. با این همه آنچه ما تحت عنوان تبلیغات نو و جدید می‌شناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دارد. تبلیغات به شکل امروزی مانند بسیاری از رسوم دیگر وارد تجارت و کسب و کار شد و رفته رفته توسعه یافت، چرا که لزوم آن احساس می‌شد.
بعد از انقلاب صنعتی28، بدلیل بالا رفتن حجم تولیدات، دیگر فروش مقوله راحتی نبود. زیرا اولاً بدلیل تولید انبوه، تمایز در بین محصولات تولیدی از میان رفت و بیشتر محصولات، استاندارد و یک شکل شدند. ثانیاً به علت زیاد شدن فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده، اطلاعات محصولات و خدمات مانند گذشته به سهولت در اختیار مصرف کنندگان قرار نمی‌گرفت لذا نیاز به کانال ارتباطی جدیدی احساس شد.
با اختراع ماشین چاپ و سپس رادیو، تلویزیـون، اینترنت و دیـگر رسانه‌های جمعی، تبلیغات رشد بیشتری یافت. رشد صنعت تبلیغات تا آن حد بوده است که امروزه بخش مهمی از فعالیتهای سازمانها را در برگرفته و از تبلیغات به عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت سازمان‌ها و شرکتهای تولیدی و خدماتی نام برده می‌شود.

2-3-3. اهمیت تبلیغات
تبلیغات در همه امور جاری فعالیتهای بشری اعم از علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، شخصی و جمعی تأثیر فراوان دارد.
تبلیغات در زندگی اجتماعی، تشکیل حکومت ها، ظهور ادیان، تبیین ایدئولوژیها، وقوع جنگها و
نظام های سیاسی، نهضتهای آزادیخواهانه و اقدامات سرکوبگرایانه وجود دارد و در وجه مثبت آن نیز یک ضرورت است و سوای جنبه های تحریکی و تشویقی اساساً به عنوان خبر و اطلاعیه و اعلام حضور جزو لاینفک زندگی روزمره جاری است.
در دنیای امروز سازمانهایی که به امر تبلیغات نپردازند در جریان تند و بیرحمانه تبلیغات وا می مانند. تبلیغات دنیا را در معرض بمباران دائمی فکری خود قرار داده است. انسان معاصر چون کودک،
جوان ،سالمند، زن و مرد در هر موقعیتی در معرض و محاصره انواع تبلیغات قرار دارد.
اصولاً هر کارگاه و هر کارخانه تعطیلی دارد ولی تبلیغات، شبانه روز و بی وقفه کار می کند و در انجام آن از رفتارهای شخصی، شهادت طلبی در میدان جنگ، رنگها، کلام و موسیقی، شعر و داستان، گل و گیاه، نور و تاریکی و … استفاده می شود.
در این میان توسعه تکنولوژی و ترقی روز افزون صنعت و فراگیری وسائل ارتباط جمعی29 است که جهان معاصر را در چنبره تبلیغات اسیر کرده است. در عصر ارتباطات یا عصر اطلاعات خبرگزاریهای غول آسای جهانی با مدرنترین ابزارها و تکنیک ها در اختیار تبلیغات قرار دارند.
در روند انتشار اطلاعات و برقرای ارتباطات جمعی تدابیر تبلیغی است که دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. انقلابات مشهور جهان نیز با تبلیغات به ثمر رسیده است. در انقلاب 1789 فرانسه سخرانیهای مهیج، ناطقین ورزیده موجب ارتقاء سطح آگاهیهای مردم گشت. در تمام جنگهای تاریخی تبلیغات نقش عمده ای را ایفا کرده است.
آمار و ارقام موجود حاکی از این است که هزینه های تبلیغات در کشورهای پیشرفته در سطح بسیار بالا و نشان دهنده اهمیت تبلیغات در این کشورهاست. این امر با پیشرفت اقتصادی این کشورها ارتباط نزدیکی دارد (جدول 2-6). ارقامی برای هزینه تبلیغات در ایران موجود نیست، ولی می توان حدس زد که هزینه تبلیغات در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته30 در سطحی بسیار پایین قرار دارد.

جدول 2-6 – هزینه تبلیغات در کشورهای مختلف در سال 1990
کشور هزینه تبلیغات (به هزار دلار) کشور هزینه تبلیغات (به هزار دلار)
آمریکا 128640000 کره جنوبی 2826100
ژاپن 38433600 سوئد 2729300
انگلستان 15816000 مکزیک 2199300

  • 2
دسته بندی : پایان نامه